Terug |
LANCERING LANDELIJKE PETITIE TEGEN HET KRAAKVERBOD EN
PETITIECAMPAGNE
Rotterdam, 26 maart 2009
Om aanname van het wetsvoorstel Kraken en Leegstand (Ten Hoopen, Slob en Van der
Burg) te voorkomen, lanceren wij vandaag een petitie tegen het kraakverbod en
een campagne om de petitie onder de aandacht te brengen. In verschillende steden
gaan campagneteams aan de slag om organisaties, instellingen en individuen
actief te benaderen.
Op de campagnewebsite
www.kraakpetitie.nl staat
informatie over kraken, een blog met nieuws en diverse achtergronddocumenten
zoals het wetsvoorstel zelf en rapporten over kraken en leegstand. Ook worden de
organisaties en personen die de petitie steunen op de campagnewebsite
gepubliceerd met naam en logo voor een
visuele presentatie van het draagvlak voor kraken in Nederland.
Tot nu toe hebben diverse maatschappelijke organisaties, bekende broedplaatsen,
culturele instellingen, professoren, mediafiguren, huurders- en
bewonersorganisaties, advocaten, en vakbonden hun steun betuigd, waaronder de
Nederlandse Woonbond, de LSVb, FNVjong, Servicepunt Anders Wonen Anders Leven,
de Fabel van de Illegaal, TodaysArt, Temporary Art, WORM, Mediamatic, Rop
Gonggrijp, prof. Andra Thomsen, dr. Geert Lovink en Nico Haasbroek.
Kraken gebeurt overal ter wereld. Alleen in Nederland is er sprake van
doordachte regelgeving omtrent kraken als middel tegen leegstand en woningnood.
Woningnood is een chronisch probleem van alle tijden en leegstand ook. Met een
kraakverbod zal kraken niet verdwijnen in Nederland. Het sociale grondrecht op
huisvesting is immers een belangrijker recht dan dat van vastgoedeigenaren om
hun panden leeg te laten staan. Het wetsvoorstel Kraken en Leegstand, ingediend
op 9 februari 2009 door de Kamerleden Ten Hoopen, Slob en Van der Burg, waaraan
gerefereerd wordt als ‘het kraakverbod’, zal hooguit het karakter van kraken in
Nederland veranderen. Zo’n verandering komt niemand ten
goede.
Al eerder hebben politici geprobeerd kraken in Nederland te verbieden. Met de
petitie willen wij aantonen dat er in Nederland heel veel en heel verschillende
mensen zijn die kraken als middel tegen leegstand en woningnood steunen. Het
biedt ook mensen van buiten de kraakbeweging de mogelijkheid het ongenoegen over
dit wetsvoorstel te uiten.
Over de petitie in het kort
In de petitie verzoeken wij de leden van de Staten Generaal:
- Om kraken van langdurig leegstaand vastgoed niet onder de strafwet te brengen;
- Om bij de invoering van wetgeving ernstig rekening te houden met de mensen die
daardoor hun woonruimte zullen verliezen;
- Om het beleid ter bestrijding van leegstand te enten op de woningnood;
- Om kraken niet als een onoverkomelijk probleem te zien voor ondernemers, maar
leegstand en woningnood als een groot probleem voor de samenleving.
Het wetsvoorstel wordt waarschijnlijk net voor of net na het zomerreces
behandeld in de Tweede Kamer.
Over de initiatiefnemers
De petitie is opgesteld door een groep Rotterdamse krakers en kunstenaars
die onder andere actief betrokken zijn bij
Stichting De Fabriek (www.defabriek.nu),
Stichting Dek 22
(www.dek-22.com),
het Poortgebouw (www.poortgebouw.nl),
het
KraakSpreekUur (KSU) en de Groene Voltage, daarin bijgestaan door een advocaat
en socioloog.
De krakers
uit R’dam
PETITIE
TEKST
WIJ,
voorstanders van kraken als middel tegen leegstand en woningnood,
CONSTATEREN:
Doel
Dat het wetsvoorstel Kraken en Leegstand (ingediend op maandag 9 februari
2009 door de parlementsleden Ten Hoopen, Slob en Van der Burg) vastgoedeigenaren
op onredelijke wijze bevoordeelt. Wij zijn het niet eens met het strafbaar
stellen van kraken, noch met de genoemde maatregelen tegen leegstand. De
indieners hebben zichzelf slecht geïnformeerd over de feiten rond leegstand,
woningnood en kraken, en pogen een strenge norm in te stellen die echter in daad
tekortschiet om leegstand en woningnood echt aan te pakken. Daarom pleiten wij
ervoor dat de Tweede en Eerste Kamer het wetsvoorstel zullen afkeuren;
Voordelen van kraken
Dat kraken nog steeds vanwege maatschappelijke en sociale
beweegredenen gebeurt. Kraken is een effectieve manier om aan gebruik onttrokken
panden weer een functie te geven, bijvoorbeeld als huisvesting voor mensen met
acute woningnood of als sociale ontmoetingsruimtes. Bovendien kan kraken
bijdragen aan het behoud van sociale huisvesting, het bestrijden van speculatie,
het stimuleren van nieuwe culturele en maatschappelijke initiatieven en het
beschermen van monumentale panden tegen sloop. In het nieuwe Witboek Kraken
(januari 2009) wordt dit ruimschoots aangetoond;
Afweging sociaal recht
Dat de indieners van het wetsvoorstel inzetten op het
eigendomsrecht, terwijl het gaat om het recht op gebruik. Als een pand minstens
een jaar lang niet gebruikt is of met absolute zekerheid niet meer gebruikt gaat
worden, dan kan iemand nu invulling geven aan dat gebruik tot het moment waarop
de eigenaar het pand weer nodig heeft. De huidige wetgeving maakt dus een
afweging die gericht is op de hele maatschappij, en behartigt niet alleen
belangen van vastgoedeigenaren zoals het wetsvoorstel doet;
Nutteloze norm
Dat de indieners verwachten dat door de afschrikwekkende werking
van dit wetsvoorstel veel mensen zullen afzien van kraken. Dat zou aanvankelijk
kunnen gebeuren, maar op de langere termijn zal kraken als maatschappelijk
fenomeen blijven bestaan – zoals het overal ter wereld bestaat. Het wetsvoorstel
zal hooguit het karakter van kraken in Nederland veranderen. Echter, zo’n
verandering komt niemand ten goede;
Hidige wetgeving afdoende
Dat een vastgoedeigenaar met de huidige civielrechtelijke
instrumenten te allen tijde weer beschikking kan krijgen over een gekraakt pand
in zijn bezit. De enige voorwaarde is dat hij aantoonbaar steekhoudende plannen
heeft voor het pand. Is dat het geval, dan kan de eigenaar in korte tijd het
eigen gebruiksrecht weer herstellen;
Juridisch problematisch
Dat bovendien het verwijderen van de passage over het “vorderen
tot het verlaten van een pand” gemakkelijk tot misbruik kan leiden. Zo biedt het
wetsvoorstel namelijk de mogelijkheid aan politieagenten om, zelfs als de
eigenaar daartoe niet heeft gesommeerd, personen uit panden te verwijderen
waarvan zij niet de eigenaar zijn. Een consequentie hiervan is dat zelfs als het
gebruik (naderhand) door de eigenaar gedoogd wordt het toch ten onrechte onder
de wet valt. Het belangrijkste nadeel is echter dat ook personen die geen kennis
hebben van het feit dat het pand gekraakt is of die niet weten of hoeven te
weten dat hun verblijf in het pand als strafbaar wordt aangemerkt, onder de
wettekst vallen. Dat is dus een enorme aantasting van de rechtszekerheid.
Huidige
woningmarkt
Dat de stelling van de indieners “Landelijk gezien is er geen
sprake van woningnood en zelfs in grootstedelijk gebied zijn woningen
beschikbaar” niet klopt. De indieners ontkennen de problemen op de Nederlandse
woningmarkt met leegstand en wachtlijsten (zoals aangegeven in bijvoorbeeld de
Oude Kaart van Nederland, het Eindrapport Leegstand en Kraken, en De woningmarkt
uit het slot, Van een aanbodgestuurde naar een meer vraaggestuurde woningmarkt)
in plaats van dat ze er iets aan willen doen. Daar komt bij dat kraken geen
voordringen is. Krakers nemen juist panden in gebruik die buiten het
woningverdeelsysteem vallen: leegstaande, vaak slecht onderhouden panden die
niet verhuurd (kunnen) worden als woningen of die niet verkoopbaar zijn als
bedrijfs- of kantoorpanden. Zo is het een goed middel om zonder meer
bureaucratische rompslomp de druk op de wachtlijsten te verminderen;
Geen
voorkoming leegstand
Dat het
wetsvoorstel wat betreft het voorkomen van leegstand zwak is, zoals ook werd
geconstateerd door de G4, de VNG en de Raad van State. Gemeenten hebben al
bevoegdheden om leegstand te bestrijden maar kunnen of wensen hier kennelijk
geen gebruik van te maken. De nieuwe gereedschappen zoals omschreven in het
wetsvoorstel – de mogelijke dwangsom en de mogelijkheid van, maar niet de
verplichting tot, het inzetten van antikraak – zullen leegstand slechts in de
hand werken omdat zij niets wezenlijks veranderen. De financiële prikkel is te
laag en de mankracht ontbreekt nog altijd;
Slecht
geïnformeerd
Dat de indieners van het wetsvoorstel slecht geïnformeerd zijn.
Zij baseren hun ideeën over kraken op een zeer klein aantal gevallen. De NOS
Ombudsman schrijft hierover: “Het is opmerkelijk dat een meerderheid in de
Tweede Kamer afgaat op berichten in de media, met feiten die nog niet bewezen
zijn. De politici checken die feiten kennelijk zelf ook niet”;
Vermeende verharding
Dat de analyse dat de kraakbeweging aan het verharden is, niet of
onvoldoende door de feiten wordt ondersteund. Met het ‘klimaat van verharding’
verwijst het wetsvoorstel vooral naar een aantal incidenten dat niet typerend is
voor kraken. De Raad van State merkt in dit verband terecht op dat “het niet
zonder betekenis is dat uit de verkenning onder de G30 blijkt dat kraken zelden
als een probleem wordt ervaren en steeds minder voorkomt ... De initiatiefnemers
baseren hun stellingname op indirecte gegevens en ruwe schattingen, omdat over
de omvang van het kraken geen valide landelijke gegevens bekend zijn;”
Tot
slot
Dat door eventuele aanname van het wetsvoorstel
een substantieel aantal mensen dat momenteel onderdak en werkruimte vindt en kan
vinden door te kraken, die mogelijkheid verliezen zal. Maar kraken stelt
individuen in staat via ongebruikte panden hun woningnood te verlichten. Niemand
die de institutionele weg bewandelt, komt erdoor in het gedrang, en de
nieuwverworven ruimte wakkert ook sociale en culturele initiatieven aan. Daarom
is het sociale grondrecht op huisvesting een belangrijker recht dan het recht
van vastgoedeigenaren om hun panden leeg te laten staan. Hierbij beroepen wij
ons op Artikel 11 van het “Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en
Culturele Rechten” (IVESCR), op Artikel 31 van het “Europees Sociaal Handvest” (ESH)
en op Artikel 9 van de “Maastricht Guidelines;”
EN
VERZOEKEN DE LEDEN VAN DE STATEN GENERAAL:
·
Om kraken van langdurig leegstaand vastgoed niet onder de
strafwet te brengen;
·
Om bij de invoering van wetgeving ernstig rekening te houden met
de mensen die daardoor hun woonruimte zullen verliezen;
·
Om het beleid ter bestrijding van leegstand te enten op de
woningnood;
·
Om kraken niet als een onoverkomelijk probleem te zien voor
ondernemers, maar leegstand en woningnood als een groot probleem voor de
samenleving. |